BAB 9: PERUBAHAN DAN INOVASI KURIKULUM

Thursday, December 1, 2022

9.5 Faktor Mempengaruhi Perubahan dan Inovasi Kurikulum Bilik Darjah

 

 

Sebagai contoh, persekitaran yang kondusif mampu merangsang guru dan murid menjalankan proses pengajaran dan pembelajaran dengan nyaman. Aspek ketenangan dan kenyamanan berupaya membantu untuk melonjakkan lagi potensi diri, keinginan meneroka perkara baharu, mengeksploitasi kelebihan diri secara maksimum dan mencabar diri bagi melaksanakan sesuatu. 

Bagi sumber pula, penggunaan pelbagai sumber yang menarik mampu untuk meningkatkan tahap minat murid untuk menyertai proses pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik darjah. Guru boleh menggunakan bentuk pengajaran dan penyampaian pembelajaran elektronik seperti video, audio, animasi dan sebagainya. 



Faktor involment (penglibatan) melibatkan banyak pihak dalam membantu untuk meningkatkan kualiti pendidikan dan perubahan. Iaitu: 

  • Guru: Tunjang dalam pelaksanaan pendidikan, guru perlu seharusnya melibatkan diri dalam merangka atau merancang inovasi dalam pendidikan. Pelaksanaan yang diikuti dengan penilaian yang dilakukan adalah sangat penting bagi memastikan inovasi tersebut berjaya dilaksanakan. 

  • Murid: Sebagai tumpuan utama dalam bidang pendidikan. Dalam sesi pengajaran dan pembelajaran, murid dapat menentukan keberhasilan sesuatu sesi PdP melalui kecerdasan murid, pengalaman, keinginan dan komitmen yang timbul dalam diri mereka tanpa paksaan. 

  • Kurikulum: Menurut akta Pendidikan 1996, Kurikulum Kebangsaan ialah suatu program pendidikan yang termasuk kurikulum dan kegiatan kokurikulum yang merangkumi semua pengetahuan, kemahiran, norma, nilai, unsur kebudayaan dan kepercayaan untuk membantu perkembangan seseorang murid dengan sepenuhnya dari segi jasmani, emosi, rohani dan intelek serta menanam dan mempertingkatkan nilai moral yang diingini dan untuk menyampaikan pengetahuan. 


  • Masyarakat: Ketika usaha inovasi dalam pendidikan dilaksanakan, masyarakat terlibat secara langsung dan tidak langsung dalam perubahan tersebut. Mereka mampu membawa sama ada impak positif mahupun negatif. Ini pendidikan itu sendiri adalah untuk mengubah masyarkat untuk menjadi lebih baik.  

Manakala, Communication (komunikasi) boleh didefinisikan sebagai perhubungan secara langsung atau dengan perantaraan surat, radio, telefon dan lain-lain. ( Kamus Dewan, 2007). 

No comments:

Post a Comment

9.1 Pengenalan

Dalam membicarakan tentang perubahan dan inovasi, dunia pendidikan juga tidak terkecuali. Ini kerana dunia pendidikan sentiasa berkembang da...