Perkara |
Keterangan & Contoh |
|
|
Visi |
Ø Visi merupakan
serangkaian kata yang menunjukkan impian, cita-cita atau nilai teras suatu
keinginan bagi organisasi, institusi, sekelompok orang atau individu dengan
pandangan yang jauh ke masa depan demi mencapai suatu matlamat yang
diinginkan. Ø Inovasi tanpa
visi menyebabkan berlakunya kekeliruan kerana pihak yang terlibat tidak tahu
matlamat yang diingikan. Ø Contoh: Visi
sekolah |
Kemahiran |
Ø Kemahiran
merupakan kecekapan dan kemampuan seseorang melakukan aktiviti dengan mudah,
cepat dan cekap tanpa menjejaskan kualiti. Ø Kemahiran dalam
inovasi dapat menyelesaikan anxiety atau kerisauan yang melampau terhadap
sesuatu permasalahan. Ø Contoh: Penyebaran
Covid19 menyebabkan guru-guru pelaksanaan pendidikan dilakukan secara pembelajaran
dari rumah (Pdpr). Secara langsung guru-guru dikehendaki menguasai kemahiran
mengajar secara atas talian. |
Insentif |
Ø Insentif
adalah bahagian yang membina daya tahan dalam diri. Ø Insentif boleh
dinyatakan sebagai wang, ganjaran, pengiktirafan dan tidak ketara seperti pencapaian
peribadi atau prestij. Ø Insentif ini
perlu berterusan dan mesti berhubung secara langsung dengan visi. Ø Contohnya:
Anugerah Perkhidmatan cemerlang. |
Sumber |
Ø Sumber
merupakan elemen-elemen yang tersedia untuk membantu menyelesaikan sesuatu keperluan. Ø Sumber penting
untuk membuat perubahan sama ada berbentuk sumber fizikal atau sumber
manusia. Kekurangan sumber menyebabkan usaha tergendala. Ø Contohnya: Wang,
bahan atau modal manusia. |
Pelan Tindakan |
Ø Pelan tindakan
merupakan satu panduan yang menyediakan rangka kerja atau struktur dan proses
memasa melaksanakan kurikulum, program atau projek. Ø Pelan tindakan
penting untuk menetapkan siapa bertanggunjawab untuk pematuhan dengan tepat
pada masanya. Merangkumi pemantaun dan kawalan agar pelaksana boleh
menganalisis tindakan yang diambil mengikuti jalan yang betul untuk mencapai
visi yang ditetapkan. Ø Contoh: Pelan
tindakan KSSR dan KSSM. |
Permulaan Salah |
Ø Pemulaan salah
berkaitan dengan kesilapan memulakan sesuatu seperti kurikulum, program, projek,
dasar dan sebagainya sehingga mengakibatkan berlakunya kegagalan dalam
pelaksanaan dan capaian matlamat kerana pelaksana belum bersedia untuk
memulakannya. Ø Permulaan
salah dapat dikawal menerusi pihak yang berkaitan dengan pelaksanaan dan stake
holder dapat memahami dan bersedia melaksanakan pelan tindakan sebagai
panduan pelaksanaan. Ø Contoh:
Pemansuhan PPSMI |
Kecewa |
Ø Kecewa
merupakan perasaan hampa dan dukacita yang dialami oleh individu atau sekumpulan
orang kerana kegagalan untuk mencapai atau mendapatkan sesuatu yang
diinginkan atau dicitakan. Ø Perasaan
kecewa muncul akibat semangat yang berkobar untuk melaksanakan sesuatu yang
dirancang terhalang disebabkan tiadanya sokongan sumber-sumber yang sepatutnya
disediakan. Ø Tiadanya
sumber menyebabkan kekecewaan dan semangat luntur. Walaupun adanya pelan
namun tidak mempunyai sumber untuk selesaikan maka perubahan dan inovasi
tidak berlaku. Ø Contoh: Pihak yang berwajib tidak menyediakan fasiliti yang mencukupi. |
Rintangan |
Ø Halangan Ø Tiadanya
insentif menyebabkan proses perubahan atau inovasi itu lambat kerana tiada
daya tahan atau motivasi. |
Anxiety (Kerisauan) |
Ø Tiadanya
kemahiran menyebabkan munculnya anxiety dalam diri, maka persedian untuk
melakukan perubahan akan tergendala walaupun telah dirancang visi, sumber dan
sebagainya namun ia akan membuatkan diri merasa gagal. |
Keliru |
Tiadanya visi menyebabkan
tiada panduan semasa proses perubahan atau inovasi berlaku. Ia akan berakhir
dengan kekeliruan dan tiada hasil perubahannya. |
Berjaya |
Apabila semua cabaran
dapat diatasi dan diikuti dengan faktor penentu, maka peratusan untuk berjaya
dalam melakukan perubahan atau inovasi adalah tinggi. |
Rumusan : Perubahan
dan inovasi berlaku dengan cemerlang jika semua faktor diberikan perhatian
dengan mengambil kira cabaran-cabaran yang boleh menghalang. |
No comments:
Post a Comment